Great Ocean Road

Hej på er!
Jag lever jag lovar, men det är väl knappt haha! Jag har flygit från Sydney till Melbourne och varit här i nu 5 dagar. De första dagarna var iskalla och jag undrade vad 17 jag höll på med. Okej det var 14 grader men när jag är van 30-35 grader och sol till att gå till mulet väder med iskalla vindar från Antarktisk och 14 grader så höll jag seriöst på att dö! Så mamma eller pappa om ni läser detta - Min Onepiece ligger längst ner i min garderob och jag skulle älska er om den är med till flygplatsen om en vecka! Så under de första två dagarna så besökte vi Australiens största köpcenter, och det var giganto! Visst det i Sydney var stort men detta hittade vi inte ens slutet på + att vi gick vilse så vi insåg att vi började gå i cirklar, haha! Men folket vet här hur man firar jul i alla fall och hur man pyntar, så mycket överallt och det är så mysigt! Saknas väl bara lite snö men är väldigt glad åt värmen och solen. Dag 2 blev det att utforska innerstaden, detta var då på söndag och de hade julmarknad runt om i staden, så vi gick runt här och myste på. Solen tittade även fram så vid 3-tiden åkte vi till st. Kilda där vi bor och köpte jordgubbar och la oss i solen. Dock så blåser det ju iskallt så jag behöll mina byxor och tröja på. Köpte även nya långbyxor i city, ursnygga och till bra pris! Älskar verkligen att de kör på julerbjudanden här, jag kapar så mycket fynd! Vi åkte även iväg och kolla på pingvinerna som går upp i land här borta på en strand. Men det var så kallt så jag gick in och värmde mig på ett café i närheten medans Beda kollade efter fler pingviner. Igår så låg vi bara och glassade på stranden, det var strålande sol och 30 grader - ja, det kom från ingenstans. Så en heldag på stranden där vi även mötte upp 2 tjejer som vi var på Fraser med. Så söta och vid 4-tiden så gick vi iväg och köpte glass. Är verkligen så tacksam här nere, det var min första glass sen första veckan i Aussie, och detta var "kulglass". De hade samma stuk som Carli Choklad hemma men de hade 6st sorbetsorter som låg avskild från de andra, och det var för att de var laktos,gluten och nöt-fria glassar. Älskar verkligen hur medvetna de är om allergier här och verkligen håller koll, så skönt!
 
Beda lämnade mig igår och åkte upp till Toolangi igen. Jag följde med henne in till city där jag mötte upp Marcus och han visade mig runt i staden. Var uppe i Skycenter och såg solnedgången över staden och därifrån kunde man även se alla ljusspel de har runt om i staden nu inför jul. Vi fick tips från en kille att det var ett ljusspel på en utav byggnaderna och det går av varje halvtimma. Så vi gick dit och hade 10 minuter tillgodo innan det skulle börja. Och jag säger bara oj! Sverige lär er för 17! Det var maffiigt och spelades på byggnaden i 10 minuter. Det var som en liten minihistoria med tomten och pepparkaksgubbar. Ska försöka se om jag kan få upp videon här på bloggen eller om jag kna få tag på Marcus som jag kan länka. Men som sagt, internetet är ju inte det bästa så försöker så mycket som jag kan.
 
Idag, tisdag och på Luciadagen, så har jag varit iväg till The Great Ocean Road. Det var en lång tur på sammanlangt 13 timmar med fett värt det! Betalade 109 dollar som är ca 780kr och där ingick det även mat. Jag tycker om ibland att åka på guideade turer för då slipper jag tänka så myclet själv + att de berättar om historian och tar oss till alla platser som vi behöver se. Dock gillar jag inte tidspressen som det är, här har ni 10 minuter, här har ni 45 minuter osv. Men man kan ju inte få allt, jag har i alla fall fått sett det jag vill se och är mycket nöjd över det. Jag trodde inte att jag skulle reagera så strakt där jag såg de 12 apostles, alltså det var ändå maffigt att se. Låter konstigt att säga att man blir imponerad av stora stenar som står i vattnet men att naturen har skapat detta får det bara att ta andan ur en. Så blev många bilder, speciellt med systemkameran. Någonting som jag verkligen inte gillar som jag upptäckte när jag kom till Newcastel är alla dessa jävla flugor! Och de har bara blivit värre och värre desto längre ner jag kommit, nu när jag var iväg på turen så överdriver jag inte med att vi inte kunde prata med varandra för då hade vi munnen full med flugor. Hade nog minst 20 flugor var på oss och de är så irriterande, ska in i alla hål som går. Mun, näsa, ögon och öron - jesus! Men bortsett från flugorna så har dagen varit fantastisk! Nu under tiden som jag skrivit detta så har jag även kollat på Lucia från SVT för att försöka få lite julfeeling tills jag kommer hem. Just nu sjunger Oscar Santa Lucia på sitt språk (antar jag?) och jag totalälskar den versionen! OMG, Bra val!
 
Ha fortsatt mys i mörkret och glöm för Guds skull inte att sprida kärlek! Ni är seriöst asdåliga på det i Sverige!
Cheerse! <3

Kommentarer:

1 Mamma :

Vi fixar med varma kläder☺

Svar: Hihi tack 😇
Rebecca Friberg

Kommentera här: